De yoga Twist

Je rug wordt stijver en stijver. De yoga twist is een oefening waarin de wervelkolom eerst wordt verlengt en daarna een draaiende beweging wordt maakt naar links of rechts. Door deze beweging worden de spieren en de weefsels rond de wervelkolom opgerekt waardoor er meer ruimte ontstaat tussen de wervels en de rug weer soepeler wordt.

Let’s Twist

We leven tegenwoordig in een zittende (hangende) maatschappij waardoor de wervelkolom een onnatuurlijke houding aanneemt en weefsels rond de wervelkolom weinig bewegingsruimte krijgen.

Je rug wordt stijver en stijver. De yoga twist is een oefening waarin de wervelkolom eerst wordt verlengt en daarna een draaiende beweging wordt maakt naar links of rechts. Door deze beweging worden de spieren en de weefsels rond de wervelkolom opgerekt waardoor er meer ruimte ontstaat tussen de wervels en de rug weer soepeler wordt.

De yoga twist is dus dé manier om van ochtendstijfheid af te komen. 

Drink na een goede twistsessie extra water of kruidenthee, zodat je dit detoxproces helpt.

Wervelkolom

De romp is het huis voor vele interne organen zoals de nieren en de lever. In een twist ontstaat er druk op de organen rondom de wervelkolom. Door de druk op de organen wordt het bloed verplaatst waardoor de bloedcirculatie verbeterd. Er wordt meer zuurstofrijk bloed door het lichaam gepompt, waardoor afvalstoffel sneller worden afgevoerd.

Drink na een goede yoga twist sessie extra water of gember thee, zodat je dit detoxproces helpt. En een extra plus: door het oprekken en samenspannen van de maag en darmen wordt spijsvertering opgang gebracht.   

 

Zen door de twist houding aan het einde an de yogales.

Zennnn 

Langs de wervelkolom lopen enkele grote zenuwen. Door de wervelkolom op te rekken, ontstaat er ruimte tussen te wervels, waardoor de zenuwen meer ruimte krijgen. Spanning maakt plaats voor ontspanning. Dit is een van dé redenen dat een yogales vaak wordt afgesloten met een liggende yoga twist. Je lichaam kan de laatste restjes spanning loslaten en zich klaar maken voor de Savasana, de eindontspanning. Een liggende twist is dus ook de perfecte houding na een drukke dag. Wat is een liggende twist? Dat lees je hieronder samen met het recept voor een staande en zittende twist.  

Let’s Twist Thuis

Staande Twist 

  1. Sta rechtop. Voeten op heupbreedte. Buikspieren licht aangespannen, bekken omlaag gekanteld, borstkast lang en armen gedragen naast het lichaam.
  2. Adem in en breng de armen zijlings omhoog. 
  3. Adem uit, draai je bovenlichaam naar rechts. Open tegelijkertijd je armen in een rechte lijn ter hoogte van je schouders. Rechterarm wijst naar achteren, linker naar voren. Kijk langs je rechter arm. Heupen draaien licht mee, maar de voeten blijven  op heupbreedte naar voren gericht. Blijf minimaal een ademhaling staan. 
  4. Adem in, draai je bovenlichaam terug naar voren en til de armen op omhoog.   
  5. Adem uit, draai je bovenlichaam naar links. Open tegelijkertijd je armen in een rechte lijn ter hoogte van je schouders. Linker arm wijst naar achteren, rechter naar voren. Kijk langs je linker arm. Heupen draaien licht mee, maar de voeten blijven  op heupbreedte naar voren gericht. Blijf minimaal een ademhaling staan.
  6. Herhaal dit minimaal 3 keer per kant. 
  7. Eindig met een inademhaling. Draai je lichaam terug naar voren, breng de armen omhoog en bij een uitademing zijlings omlaag.  
  8. Schud je schouders en armen los om de overtollige spanning los te laten. 

 

Zittende twist 

  1. Ga rechtop zitten met je benen naar voren. Voelt het voor je rug niet fijn om rechtop te zitten. Ga dan iets hoger zitten op een kussentje of dekentje. 
  2. Buig je rechter been, til je rechter voet op en zet je rechtervoet aan de buitenkant van je linker knie. De rechterknie is omhoog. 
  3. Adem in en breng de armen zijlings omhoog. 
  4. Adem uit, draai je bovenlichaam naar rechts. Open tegelijkertijd je armen. Plaats je rechterhand naast je rechterbil en je linkerhand aan de buitenkant van de rechter knie. 
  5. Adem in verleng je wervelkolom en draai op een uitademing je hoofd richting je rechterschouder. Hou je rug zo recht mogelijk. Verleng bij een inademing en twist op een uitademing. 
  6. Blijf 3-5 min in deze houding zitten. 
  7. Adem in, draai je bovenlichaam weer terug naar voren en til de armen weer op omhoog. 
  8. Adem uit en breng je armen weer omlaag en leg je rechterbeen weer naast de linker.
  9. Schud je benen, schouder en rug los om de overtollige spanning los te laten. 
  10. Herhaal dezelfde stappen aan de andere kant.  

Liggende twist 

  1. Ga op je rug liggen en zet je voeten achter je billen neer op heup breedte of breng voor een diepere twist de knieën naar de borstkas. 
  2. Open de armen naast je lichaam op schouder breedte met de handpalmen naar boven gekeerd. 
  3. Adem in en laat op een uitademhaling je knieën naar langzaam rechts vallen. Leg de knieën op de grond. Als de knieën de grond niet raken leg dan een kussen of deken onder de knieën zodat je je benen en liezen geheel kunt ontspannen. 
  4. Draai je hoofd zachtjes naar links. Zorg dat je schouders in contact blijven met de grond. Raken je schouders niet de grond? Leg dat je knieën iets lager neer of plaats een dekentje onder je schouder zodat je je schouder kunt ontspannen. 
  5. Blijf 3-5 min in deze houding liggen en probeer je over te geven aan de houding
  6. Draai eerst langzaam je hoofd terug en daarna ook je knieën. Kom recht liggen. Draai kleine cirkeltjes over je rug met de knieën naar de borst toegetrokken om de spanning van de rug af te halen.      
  7. Herhaal dezelfde stappen aan de andere kant.  

  

Monique Hasselo Smits

Mijn naam is Monique Hasselo Smits. Voor vrienden ben ik Mo, 46 jaar oud, rasechte Haarlemse. Founder en Yogadocent bij de Tribe of Awareness en B&B Erve Hasselo. Verder ben ik trotse moeder van twee pubers en getrouwd met de allerliefste. Heb 4 katten en Berner Sennen hond Max.

In 2019 hebben wij het roer omgegooid en zijn uit de Haarlem vertrokken om neer te strijken op ons eigen idyllische plekje in de Achterhoek. Op ons Erf kun je heerlijk genieten van de natuur in al haar facetten.

Wellicht tot snel!

Yoga Moyo Haarlem

Reviews Yoga Nidra

Nieuwsgierig?

Lees hier verder
Combined Shape Created with Sketch.