Slecht Slapen? 11 slaaptips

Slecht-Slapen-11-slaaptips

Linker zij, rechter zij, oké nog eventjes naar de wc. Lig jij soms uren in je bed te draaien omdat je moeilijk in slaap komt of omdat je midden in de nacht wakker wordt?

Slaap problemen kunnen meerdere oorzaken hebben, maar een van de grootste oorzaken is een onrustige mind & lichaam. We staan overdag constant aan en we gunnen onszelf geen rust.

Hieronder 11 slaaptips om WEL goed te slapen.

Slapen, rust is één van onze basisbehoeftes naast zuurstof, voedsel en beweging.

Slecht-Slapen-11-slaaptips

Tips voor overdag

Reset jezelf met een Yoga Nidra

Yoga Nidra is een geleide meditatie ook wel bekend als “slaap van de yogi” of “moeiteloos ontspannen”. Nidra beoefen je meestal liggend op een zachte mat, terwijl de docent je begeleid. Doordat je ligt tijdens deze meditatie, wordt het geen “zit oefening” wat je wel zou kunnen ervaren tijdens zittende meditaties, hierdoor kom je sneller is een staat van volledige diepe ontspanning.

Ervaar de dag

Sluit jezelf niet op binnen in een donker hoekje. Ga naar buiten en ervaar het daglicht. Is dat niet mogelijk? Probeer dan zoveel mogelijk bij een raam in de buurt te zitten. Bij daglicht wordt serotonine aangemaakt, dit stofje zorgt ervoor dat als het donker wordt er melatonine aangemaakt kan worden. Melatonine is hét hormoon dat zorgt voor het inslapen en de diepte van je slaap. 

Beweeg

Beweeg buiten minimaal 20 minuten per dag. Loop een rondje door het bos, pak de fiets in plaats van de auto. Door te bewegen worden je spieren soepeler, waardoor je beter kunt ontspannen. Ook wordt je ademhaling dieper, waardoor je meer zuurstof tot je kan nemen. Hierdoor ervaar je letterlijk meer ruimte in je lichaam en in je hoofd. Daarnaast heeft beweging ook positieve invloed op de aanmaak van serotonine en dus melatonine.       

dille-kamille-11-slaaptips

In de avond

Maak een slaapritueel

Slaap problemen kun je al voorkomen om een uur voordat je gaat slapen met je psychisch voor te bereiden op het slapen. Vermijdt prikkels dus staar niet niet naar beeldschermen, ga geen diepgaande gesprekken meer voeren of ingewikkelde boeken lezen. Creëer een omschakelmoment van het bezig zijn naar de totale ontspanning van het slapen. Duik in een warm bad met heerlijke zacht geurende zeep en zet een paar kaarsjes aan, schrijf in je bullet journal. Kortom neem de tijd om langzaam te ontspannen. 

Let op je voeding

uimte om over te geven aan slaap. Heb je nog trek ’s avonds? Neem dan warm voedsel het geeft een kalmerend effect. En drink kruidenthee, zoals: Kamille, Valeriaan of Lavendel. Wat voor mij goed werkt is Moon milk, alleen de naam al wordt je slaperig van toch.

Massage tijd

Smeer je voeten in met lauw/warme ongebrande sesamolie, kun je bij elke natuurwinkel kopen. Sesamolie is een verwarmende en voedende olie en helpt je om te gronden, waardoor je rustig wordt en angsten los kan laten. Doe wel sokken daarna aan zodat je beddengoed niet vettig wordt.

Slecht-Slapen-11-slaaptips

Je slaapkamer

Fris en fruitig!

Zorg dat je slaapkamer goed geventileerd is, dat helpt bij slaap problemen. Zet overdag of ’s avonds een raampje open in je slaapkamer zodat je slaapkamer gevuld is met schone, frisse lucht.  Ook kleuren hebben effect op je gemoedstoestand je kunt je voorstellen dat een zacht groene muur rustgevender is dan knalrood. 

Rustgevende geuren

Kamille, lavendel en geranium, zijn fijne ontspannende geuren. Door het inademen van de geur, krijgen de hersenen een seintje dat alles oké is en kan jij ontspannen en onbezorgd in slaap kan vallen. Zelf gebruik ik biologische slaapbalsem of Calming Pillow spray.

Geen schermen

Neem je telefoon of laptop niet mee je slaapkamer in, zodat je niet in de verleiding komt om toch nog even je mail te checken, te Facebooken of het nieuws te lezen. Deze prikkels maken je alert en zorgen dus voor slaap problemen. Ook de televisie kun je beter uit je slaapkamer verwijderen. Zorg ervoor dat je je slaapkamer alleen gebruikt voor slapen en eventueel te vrijen met jezelf of je lief, een hele organic fijne “slaappil”, die je zo vaak kunt bepruiken als jij wilt.

Adem

Adem voordat je gaat slapen een paar keer langzaam diep in door de neus en nog langzamer uit door je mond met een diepe zucht. Denk op de uitademing “ontspan”. We zijn vaak geneigd om kort te ademen, richting de borstkas. Dit zorgt voor een benauwd gevoel. Door een paar keer diep in en uit te ademen, creëren we ruimte in ons lichaam zodat we spanningen beter kunnen loslaten. Wanneer je het nog grondiger wilt aanpakken adem je 4 tellen in door je neus, hou je vier tellen vast, adem je vier tellen uit door je neus en hou je weer vier tellen vast. Doe deze oefening zo 4 a 5 rondes. Adem daarna weer je eigen natuurlijke adem en focus je op het zachte ruizen van je eigen adem.

Scan je lichaam

Ga liggen op je rug en ga één voor één je lichaamsdelen af. Voel het lichaamsdeel en adem een keer in en uit. Laat op de uitademing de spanningen in het lichaamsdeel los. Begin bij de tenen en ga stapje voor stapje omhoog naar de borstkast, scan dan de armen en tot slot het hoofd. Je kunt er voor kiezen om eerst de hele rechterkant van het lichaam de aandacht te geven en daarna de linker. Eindig als laatste stap met je hele lichaam. Voel je hele lichaam en merk op dat je met iedere uitademing meer kunt ontspannen. Draai daarna op je favoriete zij en slaap zacht!  

Monique Hasselo Smits

Mijn naam is Monique Hasselo Smits. Voor vrienden ben ik Mo, 46 jaar oud, rasechte Haarlemse. Founder en Yogadocent bij de Tribe of Awareness en B&B Erve Hasselo. Verder ben ik trotse moeder van twee pubers en getrouwd met de allerliefste. Heb 4 katten en Berner Sennen hond Max.

In 2019 hebben wij het roer omgegooid en zijn uit de Haarlem vertrokken om neer te strijken op ons eigen idyllische plekje in de Achterhoek. Op ons Erf kun je heerlijk genieten van de natuur in al haar facetten.

Wellicht tot snel!

Yoga Moyo Haarlem

Reviews Yoga Nidra

Nieuwsgierig?

Lees hier verder
Combined Shape Created with Sketch.