5 Tips voor Yoga Nidra te beoefenen

yoga nidra retreat

Heb jij al ervaren hoe fijn het is om Yoga Nidra te beoefenen? Voelde je je rustiger, zachter en energieker daarna?

Wellicht kun je met wat tips voor Yoga Nidra  te beoefenen nog dieper ontspannen. Door persoonlijke ervaring en door mijn lessen die ik al jaren geef weet ik, dat je met kleine aanpassingen grote resultaten kunt behalen.

Daarom speciaal voor jou 5 tips om Yoga Nidra te beoefenen.

Yoga sokken en oogkussentje en wollen yogamat

Zorg dat je comfortabel bent

Yoga Nidra ervaar je het best wanneer je warme (niet te warm) zachte ruim vallende kleding aan hebt en sokken. Tijdens Yoga Nidra koel je behoorlijk af doordat je hartslag en bloeddruk daalt. Een dunne deken om onder te liggen is ook fijn. Daarnaast vind ik het zelf fijn om op een wollen yogamat te liggen omdat het zachter en warmer is. Eventueel plaats je nog een extra schapenvacht erboven op. Onder je hoofd kun je een laag kussentje plaatsen en wanneer je last van je onderrug hebt plaats dan een dikker kussen onder je knieholtes. Brillen, horloges of andere knellende accessoires doe je af zodat ze niet kunnen gaan irriteren tijdens de sessie. Zelf gebruik ik altijd een oogkussentje.

Yoga Nidra in de ruimte Rust van B&B Erve Hasselo in Vorden de Achterhoek

Een rustige en opruimde omgeving

Wanneer je niet in de gelegenheid bent om in een yogastudio Yoga Nidra te doen, is een goed alternatief om het thuis te doen. Je kunt op de bank, bed of op een yogamat gaan liggen. Wanneer je niet kunt/wilt liggen kun Yoga Nidra ook in een comfortabele zithouding beoefenen. Zorg er altijd voor dat je niet gestoord kunt worden door je huisgenoten. Hang eventueel een briefje op de deur en meld het van te voren. Ook huisdieren of huishoudelijke apparaten die kunnen gaan piepen, zorg dat ze jou niet kunnen storen. Zorg dat de ruimte opgeruimd is en op kamertemperatuur, wanneer je geen gebruik maakt van een oogkussentje, sluit dan eventueel de gordijnen.

Avontuur verschillende tijdstippen

Je kunt op elk moment van de dag Yoga Nidra beoefenen. Het is aan jou wat voor jou het beste werkt, mijn advies is wel plan het in. De ervaring leert wanneer je het niet inpland zeker wanneer het thuis beoefend dat het er bij in schiet. Zelf vind ik in de middag rond 16:00 een heel fijn tijdstip, dat is vaak een moment dat ik in een energiedip zit. Na de Yoga Nidra heb ik dan weer volop energie. In de avond is het ook heel fijn maar de kans dat je dan in slaap valt is vrij groot, dat is natuurlijk geen probleem wanneer je het gebruikt om in slaap te vallen om de volgende morgen fris en fruitig weer op te staan. In de ochtend voordat je uit bed stapt een Nidra doen is ook een goed begin van de dag. Hoe dan ook probeer uit wat voor jou werkt.

Doe niet teveel je best

Weet je wat zo fijn is aan Yoga Nidra, je kunt het niet fout doen.

Natuurlijk is het wel een pre om van een ervaren docent een Nidra te ontvangen die weet wat hij of zij doet. Maar wanneer je weet dat dat goed zit, laat je dan meevoeren door de instructies van de docent en doe daarin vooral niet teveel je best. De instructies zijn suggesties die je volgt maar wanneer je even “weg” bent geweest wees dan niet te streng voor jezelf en haak gewoon weer aan waar de docent is op dat moment.

Ook “verstorende” gedachtes kunnen langskomen, dit is volkomen normaal. Laat de gedachtes maar komen en laat ze daarna weer wegvliegen als heliumballonnen die omhoog gaan.

Neem de tijd voor en na de Yoga Nidra

Wanneer je wat extra tijd inpland voor de Nidra kun je eventueel wat zachte muziek opzetten en wat milde asana’s doen zoals de Kindhouding of de Twist. Zo zorg je ervoor dat je je lichaam en mind voorbereid om de Yoga Nidra meditatie. Na de Nidra heb je ook even de tijd nodig om je weer in het dagelijks leven te mengen. Neem een kopje kruidenthee, dit is ook goed om de afvalstoffen af te voeren. Schrijf eventueel inzichten op die je hebt ervaren tijdens de sessie. Zelf gebruik ik een een bullet journal waarin ik inzichten op schrijf, mijn intenties en de tijdstippen wanneer ik de Nidra deed.

Ik ben benieuwd wat je van de tips vind, en wil je meer te weten komen over Yoga Nidra?

Dan is wellicht een Yoga Nidra retreat wat voor jou.

Yoga Moyo Haarlem

Reviews Yoga Nidra

Nieuwsgierig?

Lees hier verder
Combined Shape Created with Sketch.