Beginnen met Yoga Nidra

Je hebt wellicht van Yoga Nidra gehoord en bent nieuwsgierig geworden naar deze fijne vorm van Yoga. Je hebt geen ervaring maar wilt wel beginnen met Yoga Nidra.

slaap-tips
Yoga Nidra

Wat is Yoga Nidra?

Wanneer je deze vorm van yoga niet kent, maak je dan maar klaar voor een fijne verassing! In tegenstelling tot de andere vormen van Yoga, is het niet fysieke inspannend. Het is eigenlijk een geleide mediatie die je liggend op een zachte ondergrond en onder een deken beoefend. Klinkt niet verkeerd toch? Dit betekend dat echt iedereen Yoga Nidra kan beoefenen. En dat het naast heel veel andere gezondheidsvoordelen, je ook helpt om als een roos te laten slapen.

Hoe werkt het dan?

Yoga Nidra is een methode van zeer diepe ontspanning, die je de gelegenheid geeft om tussen je bewuste en onderbewuste te reizen. Om daar belemmerende patronen die stress veroorzaken op te ruimen en nieuwe aan te maken.

Spanningen in je lichaam en mind zijn met elkaar verbonden; wat en hoe we denken heeft effect op hoe we ons voelen in ons lichaam en andersom. Denk maar eens aan een gebeurtenis in je leven waarin je angstig was, je kreeg waarschijnlijk zwetende handpalmen, een knoop in je maag en je hartslag ging omhoog. Zo zie je hoe lichaam en mind effect hebben op elkaar. Dus als je een goed nachtrust wilt en op de dag je ook fijn wilt voelen is het belangrijk om niet alleen je lichaam te ontspannen, maar ook de emotionele stress (die er soms al jaren zit) los te laten.

 

Het proces van Yoga Nidra

Wat gebeurd er nu eigenlijk tijdens een Yoga Nidra sessie? En hoe komt het dat je in zo diepe staat van ontspanning komt? Hieronder leggen we het proces in stappen uit.

Stap 1: De voorbereiding

Zorg ervoor dat je fijne loszittende kleding aan hebt, en doe sieraden, bril, haarbandjes, etc af. Ga liggen op een zachte ondergrond en gebruik een deken. Ook al heb je het warm genoeg, tijdens de Nidra koel je af en dan is een dekentje fijn. Eventueel kun je een oogkussentje gebruiken om je ogen te laten ontspannen en een kussen (niet te hoog) onder je hoofd. Mocht je last hebben van je onderrug dan kun je een hoger kussen onder je knieholtes leggen. Eventueel kun je een paar ontspannende ademhalingsoefeningen doen om volledig klaar te zijn voor de mediatie.

Je docent zal aangeven dat het de bedoeling is dat je wakker blijft , gedurende de sessie. Je kunt wel het gevoel krijgen dat je “wakker” en “niet wakker” bent dat heet surfen, dat is volkomen normaal. Nu zal de docent je begeleiden om lichamelijke spanning los te laten.

Stap 2: Een Sankalpa oftewel een intentie zetten

Na het ontspannen van je lichaam kun je een intentie zetten, ook wel een Sankalpa, hartenwens of missie genoemd. Hou je intentie in eerste instantie klein, het hoeft niet gelijk een streven naar wereldvrede te zijn. Het kan een verlangen zijn, of een voornemen voor deze Yoga Nidra sessie. Je intentie is kort, positief en in het hier en nu, alsof het al zo is. Je intentie herhaal je daarna 3 maal voor jezelf in stilte.

 Stap 3: Het roteren van bewustzijn door je lichaam

Gedurende deze fase zal de docent je begeleiden met een reis door je lichaam heen. De docent noemt verschillende lichaamsdelen op en daar ga je in gedachte naar toe. Jouw taak is om wakker te blijven en met je aandacht naar dat deel in je lichaam gaan wat benoemd wordt. Hiermee wordt je bewust van de gevoelens in je lichaam en kom je in het moment.

Stap 4: Adem en Energie

In deze fase ga je in gedachte mee met de energiestromen door je lichaam. Word je bewust van het natuurlijke ritme van de adem. De textuur, de temperatuur, de lengte etc. De docent zal je hierbij begeleiden met één of meerdere oefeningen.

Stap 5 : Gevoelens en Emoties

Gevoelens en/of emoties zijn altijd gepaard, het is een continuüm. Licht/donker, angst/kracht, gebonden/vrij. Het een kan niet zonder het andere. In deze fase gaat de docent je tegengestelden laten ervaren, zoals warm en koud, zoet en zuur. Dit helpt je om beide kanten van de medaille te ervaren, waardoor je meer balans gaat ervaren. Merk de aanwezige gevoelens en emoties op en verwelkom ze zonder ze te willen veranderen en zonder je ermee te identificeren. Je kijkt ernaar vanaf een afstand, dit verhoogt je mentale weerbaarheid.

Stap 6: Gedachten en Verbeelding

Ieder mens heeft overtuigingen over zichzelf en deze overtuigingen kunnen ons het zicht ontnemen op wie wij werkelijk zijn. Overtuigingen zoals; ik ben het niet waard om te genieten of ik doe ook altijd alles fout, ik moet altijd harder werken dan anderen of het moet allemaal perfect zijn kunnen onze groei belemmeren. Dit gebeurd als de overtuiging verward wordt met wie wij zijn (let op het woord ik). In deze fase leer je je overtuigingen te herkennen en te erkennen voor dat wat ze zijn; overtuigingen. Het is niet wie wij zijn, het zijn overtuigingen over ons zelf. Ook hierbij geeft de docent oefeningen om je te helpen om nog meer in balans te komen.

Stap 6: Vreugde en Geluk

Ervaar intens geluk, niet omdat je die nieuwe auto kreeg of die nieuwe baan maar omdat jij liefde en geluk bent. Waar en hoe in het lichaam ervaar ik liefde, plezier, geluk, welzijn?

Stap 7: Bewust Zijn

Verbind je met de waarnemer in jou. Datgene wat bewust is van alles dat komt en gaat. Wees je bewust van het bewustzijn. Van dat wat onveranderlijk en altijd volledig is, ongeacht de omstandigheden. Niets hoeft te worden gefixed.

Stap 8: herhalen van je Intentie

Als laatste herhaal je nog drie maal je positieve intentie voor jezelf in stilte. Dit omdat in deze staat waarin je je nu bevind je mind wijd open staat om te ontvangen en het een plek te geven.

Stap 9: Terug komen naar je dagelijks leven

Heel langzaam zal de docent je weer naar “de buitenwereld” begeleiden.

Note: Yoga Nidra zorgt voor totale ontspanning op zowel, fysiek, metaal en emotioneel niveau. Het brengt harmonie in je lichaam en geest. De eerste 4 stappen zijn voor beginners vaak al voldoende om mee te gaan oefenen. Wanneer je meer “vlieguren” hebt gemaakt zal de docent je voorzichtig verder begeleiden in de stappen.

Kun je niet wachten om te beginnen? Kijk dan snel hier voor de mogelijkheden.

Yoga Moyo Haarlem

Reviews Yoga Nidra

Nieuwsgierig?

Lees hier verder
Combined Shape Created with Sketch.