Zelfmassage

Door zelfmassage kun je voelen welke specifieke delen van je lichaam extra aandacht verdienen. De spanning in je lichaam, die je kunt ervaren als pijn, is een trigger.

Het vraagt je als het ware om bewust in contact te komen met het specifieke gebied. Om stil te staan bij die spanning, je zult merken dat je vanuit daar makkelijker kan ont-spannen.

Deze aandacht voor je lijf is voor een groot deel ook het opgeven van het verzet er tegen. De natuurlijke ‘fight or flight houding’ ombuigen tot volledig aanwezig zijn in het gebied van spanning. Zodat je als het ware je overgeeft aan dat wat er is. Zonder label, maar met compassie. Lief zijn voor dat wat is.

Doordat je je lichaam aanraakt is het alsof je jezelf vertelt dat alles goed komt. Je geeft jezelf vertrouwen en zegt dat je goed bent zoals je bent.

Creëer jouw eigen massage momentje gedurende de week

  1. Zet allereerst een lekker relaxed muziekje aan, zet je telefoon en computer uit. Als je extra wilt uitpakken voor jezelf, kun je er een mooi ritueel van maken. Steek een mooie kaars aan,  leg wat rozenkwarts kristallen erbij (Rozenkwarts versterkt zelfliefde en brengt emotionele balans).  Als hulpmiddel kun je met de Be Love auraspray sprayen en adem een paar maal diep in en uit. Deze auraspray focust op het hart en helpt deze te openen: voelen wat of wie bij je past en waar je blij van wordt. De spray helpt je keuzes te maken vanuit een diep vertrouwen en helpt je grenzen met zachtheid te bewaken. En lastbit not least zorg ervoor dat je niet kunt worden gestoord. Dit is even een moment voor jou en je lijf omdat je het jezelf gunt.
  2. Kies een olie die je fijn vindt dit kan bijvoorbeeld ongebrande sesamolie zijn of een andere olie met natuurlijke ingrediënten.
  3. Verwarm de olie tot een prettige temperatuur in bijvoorbeeld een flessenwarmer. Test of de olie een comfortabele temperatuur heeft door een druppel in je handpalm te schenken. Ga zitten of staan in een comfortabele, warme ruimte.
  4. Begin bovenaan op het plekje bij je kruin. Maak met een beetje olie cirkelvormige bewegingen over je hele hoofdhuid. Ga dan door naar je gezicht. Je voorhoofd, slapen, wangen en kaken en zorg ervoor dat je altijd in een opwaartse beweging wrijft. Vergeet ook je oren niet, daar bevinden zich veel zenuwuiteinden.
  5. Ga verder met je armen en benen. Op je armen en benen maak je langere slagbewegingen, op je ellebogen en knieën maak je cirkelvormige bewegingen. Masseer altijd in de richting van het hart. Voor het masseren van je buik en borst maak je brede, cirkelvormige bewegingen die met de klok meegaan. Ga op de rechterkant van je buik met je hand omhoog en aan de linkerkant weer naar beneden. Eindig de massage met een voetmassage van ten minste een paar minuten.
  6. Neem daarna vijf minuten tot een kwartier de tijd om je huid de olie te laten absorberen. Vervolgens is het tijd voor een warme douche of bad. Vermijd het ‘schrobben’ van je lichaam maar maak eventueel gebruik van een zachte douche- of badolie voor het reinigen van je huid. Ook voor het afdrogen geldt: doe het zachtjes en teder.

Dit zijn de voordelen van zelfmassage

  • Het voedt je hele lichaam en gaat ouderdomseffecten tegen;
  • Het draagt bij aan een sterkere spierspanning en meer kracht;
  • Het versterkt de ledematen;
  • Het smeert de gewrichten;
  • Het verbetert de bloedcirculatie;
  • Het stimuleert de interne organen;
  • Het helpt onzuiverheden in het lichaam verwijderen;
  • Het helpt de lymfeklieren bij het ontgiften van het lichaam;
  • Het verbetert het uithoudingsvermogen;
  • Het brengt het zenuwstelsel tot rust;
  • Het draagt bij aan een betere, diepere slaap;
  • Het verbetert je zicht;
  • Het draagt bij aan betere haargroei en dikker, zachter, glanzender haar;
  • Het verzacht en versoepelt de huid en gaat rimpels tegen.
Be Love Auraspray

 

Yoga Moyo Haarlem

Reviews Yoga Nidra

Nieuwsgierig?

Lees hier verder
Combined Shape Created with Sketch.