Tips&Tools voor jouw wortelchakra – Ik ben

Je wortelchakra houdt verband met je thuis voelen en aanwezig zijn in situaties. Als deze chakra open en in balans is voel je je gegrond, stabiel en veilig. Je bent aanwezig in het hier en nu en ervaart financiële veiligheid.
Wanneer deze chakra onderacties is zul je angstig, nerveus en opgejaagd voelen en de dingen vaak gehaast doen. Door al deze kenmerken zul je wellicht ook te licht zijn in lichaamsgewicht.

Daarnaast kan je wortelchakra ook overactief zijn, je zult erg veel waarde hechten aan materiële zaken vaak te veel. Ook zul je moeite hebben om jezelf in toom te houden met voeding en drinken waardoor je last kunt hebben van overgewicht. Waar je bij een onderactief altijd dingen gehaast doet, zul je bij een overactieve wortelchakra juist traagheid vinden in het doen en laten.

Bij beide geldt last van de gewichten in benen en voeten en neiging tot obstipatie dan wordt het tijd om je wortelchakra een handje te helpen.

wortelchakra-Muladhara
Wortelchakra Muladhara

4 technieken

Ik geef je 4 verschillende opties om je wortelchakra in balans te brengen en te openen, je kunt ze door elkaar heen gebruiken. De ene zal meer resoneren bij je dan de ander kijk bij jezelf welke je eenvoudig kunt toepassen in je dagelijks leven.

De vier technieken zijn:

  • Voeding
  • Yogahoudingen
  • Dagelijkse activiteiten
  • Meditatie

Voeding

Je wortelchakra is verbonden met de kleur rood en de aarde, voedingsmiddelen met deze eigenschappen resoneren dus ook met jouw wortelchakra.

  • Wortelgroenten: rode bieten, zoete aardappel, pastinaak, raap, rode uien, knoflook, gember, kurkuma, wortel.
  • Rode vruchten: aardbeien, frambozen, kersen, granaatappel, tomaten, rode appels, rabarber, rode aalbessen.
  • Eiwitten: bonen, noten, eieren en vlees zitten vol met eiwitten en werken aardend.

Yogahoudingen

De volgende asana’s helpen je om je meer geaard te voelen:

  • Sukhasana (Kleermakerszit)
  • Kindhouding (Balasana)
  • Zittende vooroverbuiging (Paschimottanasana, ook wel tang)
  • Vooroverbuiging (Uttanasana, ook wel staande tang)
  • Berghouding (Tadasana)
  • Boomhouding (Vrksasana)
  • Hurkhouding (Malasana)
  • Lijkhouding (Savasana)

Dagelijkse activiteiten

  • Wandelen, het liefst in een bosrijke omgeving en als het even kan op blote voeten
  • Is de omgeving waarin je woont vitaliserend, pas de omgeving aan als deze niet meer ok is voor jou.
  • Overleef je of leef je, wanneer je aan het overleven bent, ga dan na wat jij nodig hebt om weer te kunnen leven
  • Tuinieren
  • Draag rode kleding
  • Geef je teennagels een rood kleurtje
  • Voetmassage met ongebrande sesamolie (doe dit voor het slapen gaan en trek sokken aan tegen de vlekken op je lakens)
  • Dansen
  • Stampen met je voeten op de grond
  • Affirmaties die bij dit chakra horen zijn: o.a:  ik hou van mijn lichaam en vertrouw op haar wijsheid, ik voel me thuis waar ik ook ben, ik ben, ik ben stevig geaard en ik ben het waard er te zijn, ik heb het recht om hier te zijn, Herhaal de affirmatie meerdere malen per dag, zodat je het ook daadwerkelijk gaat voelen.

Meditatie

Meditatie kan enorm helpen om de verbinden met je innerlijke zelf te voelen daardoor wordt het ook duidelijk wat echt belangrijk is in jouw leven en wat je nodig hebt om in balans te komen.

Zelf ben ik erg gevoelig voor geuren en gebruik dan ook essentiële olie wanneer ik mediteer in de vorm van een auraspray of een roller.  Je kunt ook palo santo, wierook of een geurkaars gebruiken natuurlijk dat is helemaal aan jou. Zorg er wel voor dat de producten die je gebruikt zuiver en natuurlijk zijn. Wil je meer weten over essentiële olie en welke invloed het heeft op jouw mediatie? Ik schreef er een tijdje geleden een blog over.

Voor het wortelchakra zijn o.a kruidnagel, rozemarijn, gember fijne geuren, daarnaast kun je gebruik maken van kristallen die resoneren met dit chakra bijvoorbeeld rookkwarts, granaat en robijn. Het kristal kun je tijdens de meditatie op je lichaam plaatsen ter hoogte van het chakra of je houd het kristal in je hand.

Je kunt een notitieboekje bij de hand houden voor na de meditatie, je kunt daar bijvoorbeeld nieuwe inzichten die je tijdens de mediatie hebt gekregen erin opschrijven. Het hoeven echt niet volledige teksten te zijn mag wel natuurlijk, soms zijn steekwoorden al voldoende. Het zijn kleine reminders voor jezelf dat je jezelf eraan herinnerd wat jij nodig hebt om in balans te komen.

Mediteren kun je op elk willekeurig moment van de dag doen (ideaal is het om ‘morgens vroeg, in de namiddag of in de avond te doen) en zorg er wel voor dat je gedurende meditatie niet kan worden gestoord. Je kunt zittend mediteren op een meditatiekussen of liggend op de grond, zorg wel dat je warm blijft met bijvoorbeeld een wollen ondergrond of een warme deken.

 

wortelchakra- Muladhara
Wortelchakra Muladhara
Yoga Moyo Haarlem

Reviews Yoga Nidra

Nieuwsgierig?

Lees hier verder
Combined Shape Created with Sketch.